Technasium
SG Spieringshoek Schiedam Botlekgebied
Het Technasium van SG Spieringshoek Schiedam bevindt zich midden in het Botlekgebied en heeft daardoor vooral affiniteit met de petrochemie.
In de vide van het Technasium valt het enorme lichtobject van een Butaanmolekuul dan ook meteen op.
Dit lichtobject is dan ook het centrum van het Technasium waaronder een prodium is geplaatst voor presentaties.
Als het petrochemische stralingspictogram lopen de stalen tafels uiteen naar de "tooltowers" deze zijn afsluitbaar en wanneer ze afgesloten zijn, fungeren ze als moodlight.
In de voorruimte van het technasium zijn werk- en zitplekjes geplaatst in een pulserende lijn, afgewisseld met vitrines voor werkstukken van leerlingen.
Op de verdieping bevindt zich een groot lab en een opslagwand waar de bakken voor een lichtgevende wand als een soort van matrixbord geplaatst kunnen worden
Opdrachtgever: SG Spieringshoek Schiedam
Interieurbouwer: Interieur Bouwens
Related Education
Technologie & Toepassing leeromgeving
Technasium
Basisschool
Buitenruimte
Hotelschool
Mediatheek
Technische ontdekkingsruimte WIKI huis Baanderherencollege Boxtel
Entreebalie Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Docentenwerkplek Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Docentenwerkplek Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Personeelskamer LibanonLyceum Rotterdam
Van de 100 Technasia heeft Pjotr-design er al 8 mogen ontwerpen en uitvoeren door heel Nederland.
Het technasium is een onderwijsstroom in Nederland voor VWO en HAVO waarin het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) centraal staat.
Leerlingen in teamverband projectmatig aan actuele bètatechnische opdrachten uit de praktijk, steeds volgens een vast stramien:
In de denktank wordt gebrainstormt, hier ontstaan de ideeen, deze worden daarna verder uitgewerkt in het Atelier.
Modellen kunnen daarna worden gemaakt in de machinekamer, eventueel na onderzoek aan andere apparaten in de scrapheap, of in het lab.
In de studio kan worden gewerkt aan 3D modellen, Virtual Reality of greenscreen opnames.
Bij vragen kunnen de leerlingen altijd terecht bij de pitstop, wat doorgaans ook de werkplek is van de docent of de TOA
Al deze ruimtes komen steeds terug in de leeromgevingen.